Міні-парк замість автомобіля: парклети від Сан-Франциско до Франківська

DIY урбанізм крокує Франківськом. В неділю у місті з’явився перший парклет. Ініціювала його встановлення організація «Тепле місто» за підтримки німецької організації GIZ, яка профінансувала матеріали. На UFRA – коротко про виникнення та історію цього явища і перший парклет у Франківську.

Парклет – це міні-парк на узбіччі дороги. Якщо замість одного чи кількох паркомісць встановити конструкцію з поверхнями для сидіння, квітами у вазонах, можливо, столиками, а також стійками для паркування велосипедів – отримаємо парклет. 

Те, як ви ставитеся до парклетів, залежить від того, як пересуваєтеся містом. Якщо велосипедом або пішки, швидше за все, ви любите ці маленькі публічні простори. Якщо ж ви – водій і більшу частину часу проводите за кермом в пошуках, де припаркуватися, то скоріш за все, парклети вам не до вподоби, – пише онлайн-видання CityLab.com.  

Анна Пашинська,

ініціаторка встановлення першого парклету у Франківську:

Останні чотири роки я жила у Відні і там бачила такі речі. Грубо кажучи, парклет – це комбінація бізнесу з державою. Він забезпечує громадський простір замість одного паркомісця.

Парклет підіймає питання об’єму, який машина займає в міському просторі – ми знаємо, що великий, якщо в машині лише один водій за кермом, – а також пересування велосипедами й пішки, екології та спорту.

Зазвичай парклети виготовляють всі охочі. Це залучення громадськості до будови свого ж громадського простору. Парклети у Франківську ми проектували протягом двох днів разом з архітекторами, тиждень підтягували матеріали, і два дні пішло на будівництво. Ми будували з усіма, хто хоче долучитися. Вчора нам допомагали й малі діти, і старші жінки. Пиляли, різали і шліфували. Дуже круто насправді. Це гарний досвід для всіх.

Виготовлення парклетів, фото: UFRA

Як пише The New York Times, ідея парклетів виникла 2005 року у США. Тоді арт-колектив Rebar провів експеримент: у центрі міста Сан-Франциско, де бракувало парків, на порожній паркувальній ділянці розмістили газон, лавочку і вазони з квітами. І встановили табличку: «If you’d like to enjoy this little park, please put some coins in the meter». Активісти з Rebar спостерігали, що відбудеться з цим прото-парклетом. Спершу підійшов один пішохід, поклав гроші у скриньку і лишився в парку. Підійшов другий – і в них зав’язалася розмова. Міні-парк працює – зрозуміли Rebar, у відтоді створили ще з десяток парклетів у США. Один з них – зі старого мікроавтобуса.

Парклет у Ванкувері, фото: flickr.com/pwkrueger

Ці міні-парки між тротуаром і дорогою стали популярні в США, Європі, Австралії завдяки таким щорічним акціям як Open Streets і Дні ПАРКування. Ці події привертають увагу до проблем публічного простору, до ролі велосипедистів та пішоходів у місті, часто є способом відродження депресивних кварталів. На парклетах збираються сусіди, сім’ї з дітьми і мрія про людяне місто, виглядає, втілюється в життя.  

Результати дослідження впливу парклетів на бізнес в Чикаго

Більшість парклетів установлюють власники кафе, магазинів або галерей, але у Сан-Франциско, наприклад, вони частково фінансуються містом.  У 2014 році в Чикаго, де на той момент існувало дев'ять парклетів, дослідили вплив цих точок на сусідські заклади торгівлі, і дійшли висновку, що парклети можуть бути потужним економічним інструментом для підприємців. Вони привертають увагу до закладу, затримують пішоходів і в результаті люди витрачають більше на їжу чи напої.

Парклет у Франківську, фото: UFRA

У Франківську парклет поки що лишили на тротуарі перед міськрадою – для встановлення його на паркомісці бракує дозволів. Як розповідає Анна Пашинська,

В законодавстві парклетів поки що немає. На дорозі за правилами ДСТУ може стояти тільки те, що них прописано. Ми навмисне зробили парклет висотою до 70 см, щоб і водій, і пішохід могли через нього бачити дорогу. Ми думали встановлювати парклет в районі пішохідного переходу біля Urban Space 100. Ця штука унеможливить паркування машини і даватиме трикутник видимості для водія. Але парклет розбірний, тому його можна встановити будь-де.

Парклет у Франківську, фото: UFRA

У містах, де парклети не є новиною, вони загалом добре сприймаються спільнотою, але, буває, стають причиною скандалів. Водії часом скаржаться, що парклети відбирають паркувальні місця, а мешканці – що на парклетах збирається не та публіка, яку вони б хотіли бачити під вікнами. Чи приживеться парклет у Франківську? Поки що його лишили на площі перед будівлею ОДА, де він є гарною заміною лавочок і ще одним приводом для селфі.